martes, 11 de mayo de 2010

AWK IXIM / LA SIEMBRA DEL MAIZ




Sa' xyu'ameb' li qamama' qixa'an li loq'laj ixim jwal nim xwamnkil ut xloq'al xb'aanaq a'an li xwa ruk'aheb' chi ru chi xjunil li xwanjikeb' sa' li ruchich'och'. Jo'kan ut naq nuwulak xq'ehil rawb'al li loq'laj ixim, nake'xkawres rib' re naq chi xjunil li k'anjel uxmanq chi tz'aqal ree ru ut sa' xna'aj jo' xk'ulub' xb'aanunkil. Naq nawulak xq'ehil li awk nake'xtikib' rik'in li xsaab'esinkil li na'ajej b'ar wi' taa'uxmanq xk'eeb'al li loq'laj ixim; li k'alek na'uxmank xyeeb'al re, a'in wib' paay li xb'aanunkil; rik'in ch'iich' ut ch'ich'il jokleb' a'yaal naxye chan ru li na'ajej re li awak. A'baanan moqon naq tex'tikib' xch'eb'al li che'k'aam, nake'xb'aanu jun li mayejak chi ru li loq'laj tzuul taq'a, re xpatzb'al xhoonaleb' naq okeb' re chi xch'eb'al li loq'laj che'k'aam, kok' xul ut wank chik xkomon re naq chi jo'ka'in xyaalal te'xb'aanu li k'anjelak chi ru li loq'laj tzuul taq'a. Naq naraqe'k li k'alek, na'uxmank royb'eninkil jun malaj wib' xamaan re naq na'awmank li ixim. Wib' oxib' na'leb' nake'xb'eeresi chi ru li loq'laj awk:
Jun. Li xsikb'al ru li iyaj b'aanunb'il xb'aan junaq li qana', yalb'an a'in tento sa' xb'een xkotz'b'al malaj xkoq'b'al b'ayaq li xb'ak'b'al xsa' re naq li k'al elq moqon ink'a' kawaq riximankil.
Xkab'. Naq akay xyalo' li iyaj, nawank xk'eeb'al chi ru li Qaawa' re naq wulaq xq'ehil li awak, tento nake'xk'e rax kakaw, kanteel, uwk sa' li iyaj re naq raxraxaq ru chankeb'.
Rox. Wulajaq li awak naq nawank jun li nimq'e, jun yo'lek b'ar wi' napatz'mank chi ru li ajaw naq chi xk'ehaq xyu'am li xwa ruk'a'eb'.
Xka. Yoo li saqewk sa' xkutankil li awk naq laj eechal k'al naxik sa' li na'ajej b'ar wi' uxmanq li awk ut naxb'aanu li nayeemank re; Chapok K'al, naxik rochb'en b'ayaq ruuxam, pom ut kanteel xb'aanaq tento tixsuti sa' pom li na'ajej b'ar wi' wanq li awk, ut tz'aqal sa' xyi li na'ajej naraw kahib' toon chi iyaj, a'an ut li xchapb'al li xk'al.
Xka. Naq nawank li awk nake'xjultika naq chi tzoltzo na'uxmansk chi xjunil, ani xtikib'ank re li xb'een tzol tento naq aran toxraqe'q, ink'a' naruu naq tixjal xna'aj xb'aanaq natz'eqmank xloq'al chankeb'.
Ro'. Eb' laj awinel ink'a' naruu te'xkuy xtz'ukajik xb'aanaq ink'a' us, ut wi' junaq poyanam xnume'k chi ula'anik b'ar qi' yoo li awk tento xk'eeb'al b'ayaq xtzakahemq. Nawank li xokok xeel wa naq naraqe'k li akw ut ink'a' nab'anyoximank chi xjunil li naxsi laj eechal kab'l xb'aanaq rawasinkil li k'al na'uxmank chankeb'.
Xwaq. Naq xraqe'k li awk na'uxmank wichik xk'eeb'al chaq jun li mayej chi ru li loq'laj tzuul taq'a re naq li kok' xul ink'a' te'xmich' li k'al.
Desde el tiempo de nuestros antepasados la sacralidad del maíz, es un aspecto muy importante en la cultura q'eqchi'; pues la base de la existencia de un pueblo es el sagrado maiz, de generación en generación esta tradición se ha venido conservando, pero hay que hacer resaltar que con el transcurrir de los años, este proceso ha sufrido cambios algunos complementados con la tecnología, otros conservados desde su origen; pero oo cierto de todo es que para la comunidad q'eqchi' el maiz, sigue representando un aspecto fundamental en la cultura, porque es sinonimo de fiesta y tradición cuando llega la época de siembra del maíz. Algunos aspectos que aun se conservan para la siembra del maíz se mencionan a continuación:
1) Lo primero que se realiza es la limpia del terreno, pero previo a eso se hace una seremonia o ritual en el cerro mas importante de la comunidad, esto para pedir por todo lo que se haga hsta llegar a la etapa de siembra.
2) La selección de la semilla lo realiza una mujer, la misma debe tomar en cuenta que al momento de realizar esta face afloje un poco la faja de la cintura o en su defecto la pita del corte, esto con el fin de que cuando se cosechen las mazorcas no sea dificultoso desgranarlas.
3)Teniendo preparada la semilla, se coloca en el altar de la casa en una canasta acompañada de cacao, cebolla, candelas y otros, en espera de que llegue la fecha de la siembra.
4) La noche anterior a la siembra, se realiza una seremonia en la casa como una especie de vigilia, el ambiente de fiesta ya se vive porque al fin llegó el día esperado por todos que es el de la siembra.
5) El día de la siembra, de madrugada el dueño de la misma en este caso es el jefe de la familia, se marcha al área donde se llevará a cabo la siembra, aompañado de un incensario con brazas para desahumar el espacio y realizar el ritual de inicio, llegando al centro del área a sembrar el que hace el desahumerio procede a sembrar las primeras cuatro matas aperturando así de manera ofical la siembra.
6) Las personas que participan en la siembra no deben aguantar hambre, y si una persona llega de visita donde se está sembrando, deben regalarle comida. Al finalizar la siembra todos se reunen para comer caldo de chunto en ocaciones o de gallina, no se agradece la comida que se recibe porque no es adecuado.
Algunos aspectos que aún se manejan en la simebra de maíz que por la región del municipio de Cobán y otros municipios en estas fechas, está en pleno apogeo como se mencionó al principio, esto varía dependiendo del lugar y la forma a como esta tradición oral ha ido generandose.

No hay comentarios: